Kun je frituursnacks (bitterballen/mini-frikadellen/kipnuggets etc.) nog eten als ze tot mei 2012 goed waren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
52.8K

Antwoorden (7)

ja hoor, dat spul gaat toch in de hete olie.
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zouden ze dan niet een half jaar later op de doos zetten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat tot die datum leverancier verantwoordelijk is voor de producten daarna niet meer. Over kwaliteit kan dus niet geklaagd worden. Producten die over datum zijn mogen ook wel verkocht worden. Risico ligt alleen bij de winkelier
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
KLopt helemaal Roofje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zullen wellicht nergens meer naar smaken, maar dood ga je er - na door en door frituren - niet van.
Als je vriezer daadwerkelijk op -18 graden vriest, dan kan het nog best. Heb je ze in een vriesvakje bewaard, dan kun je ze beter weggooien.
bamibal
11 jaar geleden
Het is alleen voor de fabrikant dat hij deze datum erop zet.
Mensen denken ook wel eens dan dat ze perse nieuw moeten kopen maar dat is niet nodig zolang jij dit in de vriezer hebt liggen kan het geen kwaad.
het kan wel dat na verloop van tijd de smaak wat minder wordt maar het is dan nog goed te eten.
11 jaar geleden
Deze frituursnacks zijn reeds 5 maanden over de datum en bang dat het al bij het grituren misgaat.

Daar de snacks geruime tijd in de vriezer liggen is de structuur van de snacks ernstig aangetast, hierdoor kunnen tijdens het frituren de snacks uitelkaar vallen en zijn ze dus niet meer eetbaar.

Over de bacteriegroei op de snacks tijdens de bewaarperiode kunnen wij geen uitspraak doen daar wij niet weten hoe en waar ze in het vriesapparaat hebben gelegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag mij wel af waar je dit haalt?
Snacks die uit elkaar vallen? Stucturen die aangetast worden?
Produkten in de diepvries die 5 maand na datum uit elkaar vallen zijn gewoonweg slecht erin (in de diepvries) gegaan.
Of anders is het frituurvet, -olie niet warm genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus jij denkt dat het bewaren in een diepvries niets verandert aan de structuur, kijk dan is een een zak bitterballen, ik vraag me dan toch af hoe het komt dat er paneermeel onder in de zak zit en hoe ouder de zak des te meer paneermeel er onder in de zak zit.. De werking van eiwit (bindmiddel) raakt ook in de diepvries aangetast.
Op het pakje kunnen twee dingen staan wat betreft datum; tenminste houdbaar tot (tht) en te gebruiken tot (tgt).
THT betekend dat de fabrikant adviseert het product te gebruiken tot een bepaalde datum, na die datum is het product nog wel te eten, maar vervalt de garantie van het product, dus als het een beetje raar ruikt of de kleur is anders, dan kun je de fabrikant de schuld niet geven.
TGT betekend dat wanneer je het product na die datum eet, je echt ziek wordt.
Naar mijn weten staat op een pakje frituursnacks THT.

Eet smakelijk! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles kan, alleen zeg ik je wel 1 ding. Diezelfde grap probeerden wij ook in de keuken van het restaurant waar ik werkte. (Bittergarnituur was voor het keukenpersoneel, niks is opgediend, geen zorgen). Maar dat ging ook mis. Daar was de inhoud 3 maanden over datum en de vriezer en frituur zijn van hoge kwaliteit. De smaak was verschrikkelijk (kroketje smaakte naar een kaassnack om maar een voorbeeld te noemen) en ik heb 3 dagen last van mijn maag gehad.

Oftewel, het kan. Maar wel geheel op eigen risico.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de verpakking nog niet geopend is, of als er geen groene schimmel opzit dan zou het geen kwaad kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jep groene schimmel in de diepvries!?
:-x