Wat voor straf krijg je als je veroordeeld bent voor bedreiging via internet?

Stel, je bent veroordeeld voor bedreigen via internet. Welke straf krijg je dan? Moet je dan een boete betalen of is er een kans dat je zelfs naar de gevangenis moet? Ik heb zelf al geprobeerd om hier informatie over te vinden, maar kan niks vinden.

4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Rikwolters, als je veroordeelt bent dan ken je de uitspraak en dús de straf al. Hoogstwaarschijnlijk was het een taakstrafje.
Je moet het wel erg bont (en blauw) maken om gevangenisstraf te krijgen.
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Gelderland/Nieuws/Paginas/Man-uit-Zevenaar-veroordeeld-voor-bedreiging-ex-vrouw-.aspx
SingingCoyote13
4 jaar geleden
@SimonV: Geldboete eerste keer: maximaal € 400,-
Recidive 1e keer: maximaal € 600,- of 48 uur taakstraf
Recidive meermalen: geldstraf of 1 maand celstraf onvoorwaardelijk
-> het is toch wel ernstig hier in NL, het opvangen van een bajesklant voor
een maand in de cel kost de staat al boven de 600 euro makkelijk. en dan is er ook nog een cellentekort

Het beste antwoord

Het beledigen of bedreigen van anderen is strafbaar, maar daar staat tegenover dat iedereen in Nederland vrijheid van meningsuiting heeft.
De hoogte van de straf hangt grotendeels af van de omstandigheden van het geval. Er zijn wel richtlijnen gemaakt voor de straffen voor eenvoudige belediging. Deze richtlijn (voor belediging) staat op een geldboete van 150 euro.
Schriftelijke bedreiging is een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een maximale gevangenisstraf van 1 maand is gesteld. In de meeste gevallen zal er bij een veroordeling wegens schriftelijke bedreiging een geldboete of taakstraf worden opgelegd.
Geldboete eerste keer: maximaal € 400,-
Recidive 1e keer: maximaal € 600,- of 48 uur taakstraf
Recidive meermalen: geldstraf of 1 maand celstraf onvoorwaardelijk
SimonV
4 jaar geleden
Rikwolters
4 jaar geleden
Een vriend van me had eens een keer een bedreiging ontvangen, waarin o.a stond dat hij zou worden gekielhaald zou worden. Is dat een bedreiging waarvoor je in de gevangenis terecht kan komen?
SimonV
4 jaar geleden
Nee. Ik zou zo'n mededeling wel grappig vinden, omdat het zo’n ouderwetse uitdrukking is en de bedreiging niet serieus bedoeld lijkt.
Kielhalen is een straf die in vroeger tijden door een kapitein van een schip kon worden opgelegd aan leden van de bemanning. Bij het uitvoeren van de straf kreeg de gestrafte een leren tuig aan. Met een touw werd de gestrafte onder de kiel van het schip door getrokken.
Volgens mij hebben weinig mensen nog thuis zo’n tuigje liggen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kielhalen
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Zolang je de bedreiging maar niet uitvoert in bv de Berkelmonding.
En dat moet je tijdens de rechtszaak allemaal geduldig aanhoren.
https://www.navigator.nl/document/idbfb588d6101e49c6ae1e10463a6eef41/rb-zutphen-05-09-2006-nr-06460667-05